Translate

Σάββατο 23 Μαΐου 2020

Η παραπληροφόρηση για την οικονομία δεν τελειώνει....



Η παραπληροφόρηση για την οικονομία δεν τελειώνει   
Είναι φορές που η παραπληροφόρηση γίνεται με τόση μαεστρία που θα με έπειθε, αν δεν γνώριζα την πραγματικότητα. Θα διευκρινίσουμε λοιπόν συγκεκριμένα θέματα που δεν  αναδείχθηκαν σε κάποια συνέντευξη.   
Από πότε ισχύει η προστασία των καταθέσεων μέχρι €100.000;  
Πρόσφατα, επανήλθε στο προσκήνιο το κούρεμα καταθέσεων του 2013. Tο αρχικό κούρεμα που πρότεινε η Κυπριακή Κυβέρνηση περιελάμβανε τις εγγυημένες καταθέσεις κάτω των €100.000. Τότε, επέμενα ότι η ΕΕ δεν επιτρέπει κούρεμα των εγγυημένων καταθέσεων, πράγμα που επιβεβαιώθηκε με  ανακοίνωση της ΕΕ  στην οποία η Κυπριακή Κυβέρνηση υποχρεωτικά  συμφώνησε… Εντούτοις, στην Κυπριακή Βουλή η Κυβέρνηση πρότεινε κούρεμα που περιελάμβανε και εγγυημένες καταθέσεις. Χρόνια αργότερα, ο Πρόεδρος υποστήριζε ότι,  όταν έγινε το κούρεμα το 2013, δεν υπήρχε νομοθετική προστασία των €100.000  και ότι υπάρχει από το 2016. Στην πραγματικότητα, η νομοθετική προστασία/εγγύηση των καταθέσεων μέχρι €100.000 θεσπίστηκε το 2009, με τις ψήφους του ΔΗΣΥ, με πρόεδρό του τον Ν. Αναστασιάδη.    
Ποια η βασική αρχή για αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας στην οικονομία;   
Εξαρχής, η βασική αρχή στην ΕΕ υπήρξε ξεκάθαρη για άμεσα και στοχευμένα μέτρα προς την  πραγματική οικονομία (εργαζόμενους, νοικοκυριά και επιχειρήσεις). Πολλά κράτη προχώρησαν αμέσως. Με στοιχεία της Ευρ. Επιτροπής στις 27/4/2020, είχαν ήδη περιλάβει απευθείας στήριξη προς τις επιχειρήσεις (“direct grant aid”): Αυστρία, Βουλγαρία, Γερμανία, Γαλλία, Δανία, Ελλάδα, Ισπανία, Ιταλία, Κροατία, Λετονία, Λουξεμβούργο, Ουγγαρία, Πορτογαλλία, Ρουμανία, Σουηδία, Τσεχία.  Στην Κύπρο, ο κ. Αβ. Νεοφύτου (Πρόεδρος ΔΗΣΥ) ειρωνευόταν την απευθείας στήριξη ως «πολιτική με τσιεκκούθκια». Τελικά, αποκαλύφθηκαν κι άλλοι της ίδιας «φιλοσοφίας» στο Υπουργείο Οικονομικών, που αναφέρονταν «προσεκτικά» σε τροπολογίες κομμάτων εκτός του Ευρωπαϊκού πλαισίου στήριξης! Όμως, αν υπήρχαν τέτοιες τροπολογίες, δεν εμπόδιζαν τον Υπουργό να επιδιώξει την απαιτούμενη κοινοβουλευτική πλειοψηφία, περιλαμβάνοντας τροπολογίες που είναι εντός του ευρωπαϊκού πλαισίου  αλλά δεν το έπραξε! Το πρόβλημα δεν είναι οι εκτός ευρωπαϊκού πλαισίου προτάσεις, αλλά η κάθετη εναντίωση του Υπουργού σε συγκεκριμένες τροπολογίες, που βρίσκονται εντός ευρωπαϊκού πλαισίου. 
Αναστολή δόσεων με καθυστερημένες δόσεις
Στην πρόσφατη αναστολή δόσεων προς τις τράπεζες, ο Υπουργός Οικονομικών τροποποίησε το αρχικό Διάταγμα συμπεριλαμβάνοντας πρόσωπα που «είχαν πέραν των 30 ημερών καθυστέρηση» αλλά με μια… ουρά: «νοουμένου ότι οι συνολικές καθυστερήσεις δεν υπερβαίνουν τα €100». Με συνολική καθυστέρηση κάτω από €100 ! Θα μπορούσε να ήταν και κάτω από… €1. Πάντως, η τροποποίηση επιβεβαιώνει ότι ο Υπουργός μπορεί να αλλάξει το Διάταγμα μόνος του, με μια… ουρά: φτάνει να θέλει.

Κώστας Μαυρίδης- Ευρωβουλευτής ΔΗΚΟ (S&D) 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου